Ekologický institut Veronica používá soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i k anonymnímu monitorování návštěvnosti našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Souhlasím“ souhlasíte s využívaním cookies pro účely sledování návštěvnosti. Více informací o ochraně osobních údajů.
Rubrika „ekologická poradna“ z časopisu Veronica. Zobrazte si všechny poradenské články.
V České republice se veřejné instituce začínají zajímat o to, jak by mohly nakupovat a provozovat své prostory šetrněji k životnímu prostředí, jaké prostředí nabízejí svým zaměstnancům, návštěvníkům a klientům, a jak jsou v tomto ohledu vnímány. Veřejné instituce (úřadů, škol, knihoven...) svým chováním mají kromě možného příznivějšího vztahu k přírodě i další role: pozitivně ovlivňují své okolí - zaměstnance a jejich rodiny, návštěvníky, spoluobčany, žáky, firmy atd.
Zelené úřadování je zkrácený název pro environmentálně příznivé chování institucí financovaných z veřejných prostředků, jako jsou např. obecní, městské, krajské úřady, školy, školky, domy s pečovatelskou službou. Úřadování znamená jednak systémová opatření (např. důsledné třídění vzniklého odpadu nebo oboustranný tisk) a jednak takzvané zelené nakupování. Zelené nakupování je takový způsob nákupu či zásobování, při kterém je brán ohled na dopad používání vybraného zboží a služeb na životní prostředí. Přednostně až výlučně jsou vybírány produkty, jejichž negativní dopad na životní prostředí je co nejnižší. Kritéria, která se při tom berou v úvahu, jsou například recyklovatelnost, biologická rozložitelnost, materiální a energetická náročnost výroby, zdravotní závadnost, transportní vzdálenost od výrobce ke spotřebiteli a podobně.
V České republice se až jedna čtvrtina hrubého domácího produktu vydá na nakupování ve veřejném sektoru, o kterém můžeme rozhodnout, za co utratit peníze. Veřejný sektor je takto nejsilnější nákupčím - konzumentem u nás a lze úspěšně využívat jeho nákupní sílu.
Reálné snížení zátěže životního prostředí díky pořizování ekologicky příznivého zboží a služeb
Poptávka zvyšuje dostupnost výrobků příznivějších pro životní prostředí na trhu. Může také znamenat úspory nákladů
Působení příkladem na ostatní jednotlivce, jiné úřady, firmy
Podpora uvádění na trh a šíření ekologicky příznivých výrobků
Stimulace ekologické inovace výrobků
Zdravější prostředí pro své pracovníky a návštěvníky
Podpora udržitelné spotřebě je zakotvena v různých dokumentech na mezinárodní i národní úrovni. Světový summit o životním prostředí v Johannesburgu 2002 stanovil v jednom ze svých cílů podporovat strategie nakupování ve veřejné správě, které podněcují rozvoj a šíření ekologicky šetrného zboží a služeb.
Akční program pro životní prostředí EU (usnesení č. 1600/2002/EG) mluví o podpoře nakupování ve veřejném sektoru, které se řídí ekologickými kritérii spolu se zohledněním ekologického značení. Do nákupních postupů lze zahrnout kritéria týkající se životního cyklu výrobku včetně výrobní fáze.
V České republice platí usnesení vlády č. 720/2000 k návrhu podpory rozvoje prodeje a užívání ekologicky šetrných výrobků (EŠV) - doporučuje vládě a státní správě upřednostňování těchto výrobků.
Při nákupu nového zboží, služeb, rekonstrukcí či staveb budov je důležitý Zákon o veřejných zakázkách (č. 137/2006 Sb.), který pro zadání veřejné zakázky umožňuje stanovit dílčí hodnoticí kritéria. Dílčí hodnoticí kritéria se musí vztahovat k nabízenému plnění veřejné zakázky a mohou jimi být vedle nabídkové ceny i kvalita, technická úroveň, estetické a funkční vlastnosti, vlastnosti plnění z hlediska vlivu na životní prostředí, provozní náklady či návratnost nákladů.
Základní principy, kterými se řídí a na kterých stojí zelené úřadování:
Preventivní ochrana životního prostředí
Úspory zdrojů
Předcházení vzniku odpadů
Nakládání se vzniklými odpady šetrnější k životnímu prostředí
Omezení expozice životního a pracovního prostředí nebezpečnými chemickými látkami
Podpora využívání lokálních zdrojů
Soulad s legislativními požadavky
Základní principy se zrcadlí v konkrétních opatřeních a nákupních kritériích. V jakých oblastech můžeme zavést zelené úřadování?
Kancelářské potřeby
Papírování
Nakládání s odpady
Spotřeba energie
Vytápění budov
Izolace, těsnění oken
Používání elektrických přístrojů
Osvětlení
Čištění a úklid
Zařízení interiéru a nátěrové hmoty
Hospodaření s vodou
Jídlo - občerstvení na poradách, kantýna, jídelna
Zelené úřadování může mít kromě environmentálního rozměru a často i finančního přínosu i vliv sociální - např. nákupem občerstvení (káva, čaj) s certifikací Fair Trade pro porady. Hovoříme o udržitelné veřejné správě.
Se zeleným úřadováním lze začít kdykoliv. Může se začít celým „balíkem" opatření, ale má smysl začít i jedním dílčím opatřením. Je dobré, jste-li úřad, si nejprve nechat zastupitelstvem schválit tento záměr. Ke správnému fungování je nutné motivovat všechny zaměstnance, nejlépe formou školení. Hlavní opatření lze uveřejnit formou závazné směrnice.
www.zeleneuradovani.cz - webová stránka věnovaná zelenému úřadování a všemu, co s tím souvisí. Jsou zde podrobná kritéria pro nákup nových výrobků či služeb.
Nakupujte zeleně - publikace sestavená Sítí ekologických poraden popisuje základní zásady a dobré příklady ekologicky šetrného chování úřadů u nás i v zahraničí. Obsahuje rovněž základní kritéria, směrnice a dalších legislativní rámce, na základě kterých lze zelené úřadování zavést či dokonce vyžadovat. Zahraniční i české příklady jsou dostupné na www.ekoporadna.cz/zelene_uradovani.php