Ochrana soukromí

Ekologický institut Veronica používá soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i k anonymnímu monitorování návštěvnosti našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Souhlasím“ souhlasíte s využívaním cookies pro účely sledování návštěvnosti. Více informací o ochraně osobních údajů.

Logo Ekologický institut Veronica
Obrázek Ekologické poradny Obrázek časopisu Veronica Obrázek Centra Veronica Hostětín
Obrázek Ekologické poradny Obrázek časopisu Veronica Obrázek Centra Veronica Hostětín
CZ | EN

Martin Marek - Jak na práci s médii a novináři


Proto, abyste mohli využívat média ve prospěch vašich aktivit, je dobré vědět několik základních informací o tom, jak dnes média fungují

Stále platí, že čím zajímavější příběh, tím má větší šanci zaujmout novináře. Platí to jak v pozitivním stylu, tak ale i v negativním. Pro média, s výjimkou veřejnoprávních, je klíčovým ukazatelem čtenost a sledovanost. Při vašich akcích se proto snažte být nápadití a zkuste vymyslet prvky, které zaujmou.

Novináři stále hledají další a další témata. V redakcích se mezi redaktory doslova soutěží o stále nová témata. To ale neznamená, že si novináři snadno najdou právě vás. Naopak, musíte novináře aktivně sami oslovit, například zasíláním tiskových zpráv, pozvánek, či jim osobně napsat, nebo zavolat. Novináře nejspíše také nebude zajímat zpráva, že o víkendu proběhla akce XY, ale rád se předem dozví, že o víkendu se bude konat akce XY a tam se bude dít to a to. Samozřejmě i po akci od vás rád získá tiskovou zprávu, fotky či videa. Abyste mohli novináře oslovit, je důležité mít na ně kontakty. Dají se najít na stránkách médií nebo na sociálních sítích. Pokud pořádáte nějakou akci, nebo se ve vaší “kauze” děje něco podstatného, nebojte se novinářům zavolat.

Dále je třeba mít na paměti, že novinář o vašem tématu ví mnohem méně než vy a má na něj mnohem méně času než vy. Zní to logicky, ale je třeba na to nezapomínat. V některých redakcích musí novinář za den napsat třeba pět až deset zpráv. V televizích musí natočit například jednu reportáž každý den. Proto informace, které posíláte novinářům, například tiskovou zprávu, je třeba psát tak, aby ji nejlépe novinář mohl rovnou použít jako článek. To se totiž opravdu často děje. Samozřejmě, pokud na vás bude mít novinář více času, zjistí si další podrobnosti a nebo si s vámi domluví rozhovor. V ideální tiskové zprávě či pozvánce jsou proto i přímé citace, které může novinář rovnou použít. 

Pokud vám novináři neodpovídají na tiskové zprávy, neznamená to, že je nečtou. Naopak, pravidelné zasílání tiskových zpráv vytváří o vaší činnosti u novinářů povědomí, díky kterému vás pak často mohou sami oslovit, když hledají nové téma.

Buďte připraveni s novináři mluvit. Pokud plánujete nějakou akci, tak si předem v týmu řekněte, kdo bude k dispozici novinářům, aby jim byl schopen říci pár základních věcí na mikrofon či na kameru. Většinou toho novináři nepotřebují mnoho, ale je dobré si předem připravit pár vět, které chcete říct. Nejčastějšími otázkami novinářů jsou Co? Kdy? Kde? Kdo? Kolik lidí přišlo? 

Nezapomeňte, že novináři nemají většinou moc času, pracují rychle a přepínají mezi tématy. Když z vás bude muset novinář složitě dostávat základní informace a nikdo s ním nebude chtít mluvit, tak o vás příště nejspíš psát nebude a zvolí si jiné téma. Pokud novinářům naopak práci co nejvíce usnadníte, tím že od vás dostanou úplné a přehledné informace, budou mít s kým udělat rozhovor, na kterém se rychle domluví, potom budou o vás a s vámi rádi natáčet i psát. Zároveň si to mezi sebou v redakci povědí.


 nebo
 Kč
Logo Darujme.cz
   

© ZO ČSOP Veronica – aktualizováno 21. 12. 2024