Vloženo: 8. 5. 2022
„V Centru jsme již delší čas chtěli vytvořit plnohodnotný program pro žáky s poruchami sluchu, neboť jde o stále velmi upozaďovanou cílovou skupinu. Máme již praxi s dětmi a dospívajícími z okruhu nevidomých či s dětmi s pohybovým omezením, a tak jsme chtěli naši nabídku programů zpřístupnit i dalším specifickým skupinám jako jsou právě neslyšící žáci. Žáci s poruchami sluchu mají obvykle menší slovní zásobu než zdravé děti, ale svým elánem a nadšením pro různé aktivity, s nimiž se doposud nesetkali, mnohdy předčí žáky z klasické základní školy. Motivace žáků je tak většinou zajištěná. Během programu je důležitá spolupráce s pedagogy ovládajícími znakovou řeč, díky níž lze kvalitně vzdělávat právě i tuto cílovou skupinu“, říká lektor EVVO Josef Zimola.
V Centru Veronica připravili výukový program, a to jak v pobytové, tak v klasické blokové verzi. Žáci s poruchami sluchu poznávají pestrost zahrady i ovocného sadu. „Program je obohacen o badatelsky laděné aktivity podporující v žácích touhu zkoumat okolí a ověřovat si svoje předpoklady. Děti se například zabývaly důležitostí opylovačů, ale i praktickými aktivitami jako je výlov bezobratlých organismů nebo odchyt lučního hmyzu“, představuje program lektor.
Ve výukových programech byly použity i prvky zahradní terapie pro rozvoj environmentální senzitivity žáků. Ta využívá příznivých účinků zahrady a pobytu v ní na fyzické i psychické zdraví. Díky tomu se žáci mohou naučit relaxovat v přirozeném prostředí a zároveň si utužují svoje postoje a kladný vztah k přírodě. Důležité je, že jsou schopni vnímat vlastní pocity a uvědomují si nejen sami sebe, ale i prostředí, které pro ně mohlo být neprobádaným světem a celkově jednou velkou neznámou.
Programy pro děti s handicapem jsou stálou nabídkou Centra Veronica v Hostětíně. Žáci zde mohou společně s pedagogy trávit smysluplně čas de facto během celé sezony.